Ekimde BMW ve Mercedes satışları Opel ve Peugeot’yu geçti: Peki bu nasıl oldu?

ODD datalarına nazaran, ekim ayında daha kıymetli olan BMW ve Mercedes satışları Opel, Honda, Citröen ve Peugeot’yu geçti. Ekimde yıllık bazda Opel satışları yüzde 13, Renault satışları yüzde 32 artarken BMW satışları yüzde 121, Mercedes-Benz satışları ise yüzde 154,4 yükseldi. Pekala eriyen alım gücüne karşın bu nasıl oldu? Uzmanlar sozcu.com.tr’ye anlattı.

Son periyotta araba fiyatları erişilemez düzeylere çıkmasına karşın, ekim ayında araç satışlarında dikkat çeken bir ayrıntı yaşandı.

Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) bilgileri, Türkiye’de ekim ayında en fazla satılan markaların Fiat, Ford ve Renault olduğunu; başka yandan daha değerli olan BMW ve Mercedes satışlarının Nissan, Toyota, Opel, Honda, Citröen ve Peugeot’yu geçtiğini gözler önüne serdi.

Buna nazaran, 2022 Ekim’de 1.025 adet Nissan, 1.779 adet Opel, 1.741 adet Honda, 1.921 adet Peugeot satılırken, Mercedes-Benz satışları 2 bin 188 adede, BMW satışları ise 2 bin 496 adede ulaştı.

Bir başka dikkat çeken data ise, ekimde bir evvelki yılın birebir ayına nazaran, daha kıymetli olan markaların satışlarının, çok daha yüksek oranlarda artması oldu.

Peki fiyatlardaki yüksek düzeye ve halkın alım gücünün her geçen gün erimesine karşın bu nasıl oldu?

Kaynak: ODD

TEDARİKTEKİ SIKINTILAR ETKİLİ

Sozcu.com.tr’ye bilgi veren otomotiv bölümü temsilcilerine nazaran, bunun en kıymetli nedeni araç tedariğinde yaşanan problemler.

Satışı düşük kalan markaların tedarikte yaşanan gecikmeler nedeniyle arz sorunu yaşadığı, birtakım markaların ise ekim ayında hiç araç tedarik edemeyip, ayı sıfır stokla kapattığı belirtiliyor.

Bunun da ekim ayı perakende satış bilgilerine süreksiz bir biçimde yansımış olabileceği belirtiliyor.

EMİSYON TELAŞLARI DE ÜRETİME SEKTEYE UĞRATTI

Küresel bir otomotiv firmasının Türkiye temsilcisinin sozcu.com.tr’ye verdiği bilgiye nazaran, yaşanan bu tedarik sıkıntısında ‘devam eden çip krizi’, ‘otomotiv kesimi ithal edilen Tayvan’dan ham husus temin edilememesi’, ‘Çin-Tayvan gerginliğinin bölüme olumsuz yansımaları’ ve ‘Japonya’da birtakım çip fabrikalarının yanması’ üzere durumlar tesirli.

Buna ek olarak, 2035’ten sonra kimi ülkelerde trafikteki emisyonu yüksek araçların ceza alacak olması derdinin, markaları üretimden çok AR-GE’ye yatırım yapmaya itmesinin de bir öteki sorun.

“Şu an içten yanmalı motorlarda dizeli bitirdiler. Akaryakıtlı üretimini düşürdüler. Ya hibrit ya elektrikliye dönmeye çalışıyorlar” diyen yetkili, şöyle devam etti: “Bununla ilgili AR-GE’ye yatırım yapıp, üretime çok da tartı vermiyorlar. Hasebiyle arz kasveti devam ettiği sürece bu problemler da devam edecektir.”

OPEL SATIŞLARI % 13,5 ARTARKEN, BMW % 121,4 ARTTI

Sektör temsilcilerinin aktardığı üzere bu durumun ekim ayında tedarik sorunu nedeniyle yaşanan süreksiz bir durum olduğu, yılın birinci 10 ayında yapılan toplam satışlarda da görülüyor.

ODD datalarına nazaran, 2022 Ocak-Ekim döneminde 22 bin 794 adet Peugeot, 24 bin 947 adet Opel, 36 bin 417 adet Toyota ve 70 bin 684 adet Renault satılırken, BMW satışları 13 bin 282 adet ve Mercedes-Benz satışları ise 17 bin 497 adet ile sonlu kaldı.

Ancak satışlar, 2022 Ekim’de bir evvelki yılın tıpkı ayına nazaran kıyaslandığında ise BMW ve Mercedes satışlarındaki artış suratının daha yüksek olduğu görülüyor.

Buna nazaran, 2022 Ekim’de bir evvelki yılın birebir ayına kıyasla Toyota satışları yüzde 1,3, Opel satışları yüzde 13,52, Renault satışları yüzde 32,74 artarken Honda satışları yüzde 22,4 ve Citroen satışları ise yüzde 45,11 azaldı.

Aynı periyot aralığında BMW satışları yüzde 121,47 artarken, Mercedes-Benz satışları yüzde 154,4 yükseldi.

‘ORTA SINIFIN ÇÖKÜŞÜ TESİRLİ OLMUŞ OLABİLİR’

Ekonomistler ise bu durumun, ‘bozulan servet dağılımının bir göstergesi’ olabileceğine işaret ediyor.

Sozcu.com.tr’ye konuşan Bilgi Üniversitesi öğretim üyesi Prof. Dr. Cem Başlevent, “Bu durumu, son ekonomik uygulamalar orta halli insanlara çok ziyan verirken, servet sahibi olanların çok daha varlıklı olmasının bir göstergesi olarak yorumlayabiliriz” dedi.

“Düşük faiz siyaseti servet dağılımını bozdu. Varlıklı daha varlıklı olurken orta sınıf çöktü” diyen Prof. Dr. Başlevent ayrıyeten, hükümetin, yaklaşan seçim öncesi bu durumdan rahatsız olan geniş kitleler için ÖTV indirimi ya da matrah düzenlemesi yapıp, bu memnuniyetsizliği giderebileceği öngörüsünde bulundu.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir